Meebewegen
Verschilmakers
We zijn met elkaar voortdurend in verandering. We veranderen door de ervaringen die we opdoen, door de ontmoetingen die we hebben en ook door hetgeen er om ons heen gebeurt, hoe weerbarstig het ook is.
De relevantie van verschilmakers in gesprekken
Gesprekken zijn vaak een startpunt van verandering: door in de interactie nieuwe betekenissen te geven, ontstaat er bijvoorbeeld een beter begrip of is het de start van nieuw gedrag. De verschilmakers geven gesprekken een nieuw perspectief.
Tien verschilmakers
Meebewegen, de eerste van de tien verschilmakers in deze blog, is een verschilmaker die valt binnen het cluster Bewegen. Net als Afbewegen en Ontladen, zorgt het voor beweging in een gesprek. De verschilmakers in het cluster Zoeken hebben met elkaar gemeen dat je zoekt naar betekenis, begrip of het juiste moment. Het laatste cluster is Zijn en heeft betrekking op wie je bent en hoe je daardoor verschil kan maken. Verschilmakers in dit cluster zijn: Aanwezig zijn, Verdragen en Onthullen.
Elke dag verschilmakers als interventie
Elke dag
Een psychiater vraagt zich af hoe ze het geestelijk lijden van iemand kan verlichten. Een brigadegeneraal signaleert dat een militair nog geen ‘vrede’ heeft met de missie die hij moet uitvoeren en gaat daarover het gesprek aan. Een journalist schat in op welk moment hij die ene spannende vraag kan inbrengen. Zomaar een paar voorbeelden van enkele van de in totaal 40 professionals in het boek, die net als jij en ik elke dag verschil willen maken in gesprekken. Dat doen ze door beweging te creëren, te zoeken naar wat relevant en het onderzoeken waard is in een gesprek of te zoeken naar het juiste moment om iets te doen of zeggen. Ze maken ook verschil door wie ze zijn, hoe ze naar de wereld kijken en zichzelf.
Een verschilmaker als interventie
Een verschilmaker is een kleine en korte interventie die je doet om het potentieel in gesprekken te benutten. Het is een manier van handelen om richting te geven op een zeker moment in de interactie. In het boek ‘Verschilmakers – een nieuw perspectief op gesprekken’ zijn tien verschilmakers beschreven aan de hand van voorbeelden uit de praktijk van veertig professionals, bekende en minder bekende Nederlanders. De beschrijvingen zijn aangevuld met oefeningen om verschilmakers te herkennen en met theorie om het effect te begrijpen. Vandaag een voorbeeld van de Verschilmaker Meebewegen.
De verschilmaker Meebewegen
Meebewegen is de eerste van de 10 verschilmakers, vaak ingezet bij aanvang van een gesprek omdat het een band schept. Je kunt op vele manieren Meebewegen, namelijk op de vraag van een ander, het tempo, de taal of de zienswijze.
Een praktijkvoorbeeld
Carla Quint, wijkagent, Beweegt mee op de taal tijdens het de-escaleren van een burenruzie. Carla is een van de veertig geïnterviewden. Ze vertelt hoe ze na het sussen van het incident met de bewoner praat in zijn woning over de situatie en welke hulp er nodig is. In haar hoofd maakt ze een afweging hoe ze dit gesprek aanvliegt. Ze zegt: ‘Want je kunt tegen hem zeggen: “Nou we hebben in een veiligheidshuis met diverse professionele partners gesproken over jou als gezin”, maar dan zegt hij waarschijnlijk: “Wat wil je nou?” Als je echter tegen hem zegt: “Vriend, jij hebt gewoon gezeik thuis, we gaan jou helpen en we hebben dat met verschillende instanties besproken”, dan komt het wel binnen.’
‘Leading from behind’: met vriendelijkheid en geduld laat je het gesprek, door minimalehaperingen, soepel verlopen.
Insoo Kim Berg
Theoretische achtergronden
De theoretische achtergronden over Meebewegen gaan in op empathie en Rapport maken. De definitie van Krznaric (2015) omschrijft empathie als: ‘De kunst je in je verbeelding te verplaatsen in de gedachten van andere mensen, daardoor hun gevoelens en standpunten te begrijpen en je in je handelen daardoor laten leiden.’ Meebewegen vraagt aanpassingsvermogen omdat je je verplaatst in die ander. Wanneer dat lukt, ontstaat soepelheid in het gesprek, verbinding en een ontvankelijkheid bij de ander voor dat wat jij wilt inbrengen.
Verschilmakers in gesprekken zijn te beschouwen als praktische bouwstenen. Je kijkt, stapelt, legt terzijde en begrijpt hoe je in gesprekken verschil kan maken. In elk hoofdstuk van het boek kan de lezer, na uitleg en achtergrondinformatie over de tien Verschilmakers, oefenen met het herkennen van Verschilmakers door te kijken naar geselecteerde tv-fragmenten (via een QR code).
Over de auteur
Afra Schipper is procesbegeleider en (team)coach. Haar expertisegebieden zijn leiderschap, communicatie en persoonlijke effectiviteit. Met een scherp oog en oor en een waarderend hart brengt ze anderen in beweging.
https://gras-organisatieontwikkeling.nl/boek/