Verschilmakers
Een nieuw perspectief op gesprekken
Als je een groot deel van je tijd gesprekken voert in je werk, dan kun je juist daar verschil maken. Door beter te zien wat er gebeurt, welke mogelijkheden er voor je liggen, neemt de gerichtheid van hetgeen je doet en ook laat toe. De Verschilmakers zijn te beschouwen als praktische bouwstenen. Je kijkt, stapelt en legt terzijde en begrijpt hoe je in gesprekken het verschil kunt maken.
Aan 40 professionals is in een interview gevraagd naar de verschilmakers in hun ‘beste’ verandergesprek. In elk hoofdstuk kan de lezer, na een uitleg en achtergrondinformatie over de tien Verschilmakers, oefenen met het herkennen van Verschilmakers door te kijken naar geselecteerde tv-fragmenten (via een QR code). Gesprekken krijgen een nieuw perspectief.
Inkijkpagina's
Nieuwsgierig naar het boek? In 26 pagina’s is het mogelijk een indruk te krijgen van het boek. Je kunt het voorwoord lezen van Freek Peters, hoogleraar Contextueel Leiderschap, de inleiding, de leeswijzer en elementen uit twee hoofdstukken namelijk over de verschilmaker Tijd nemen en Tijd kiezen en de verschilmaker Verdragen. Smaakt het naar meer? Laat het me weten!
Spel
Het spel van de Verschilmakers bestaat uit 46 kaarten die helpen de kwaliteit van het (team)gesprek inzichtelijk te maken, te bespreken en te verbeteren. Hoe breder het gespreksrepertoire is, ofwel het inzetten van 10 Verschilmakers, hoe groter het effect.
Iedere Verschilmaker is verduidelijkt met een doel en biedt vier wijzes om deze Verschilmaker in te zetten. Op de achterkant vind je per ‘wijze’ vier praktische acties die je uitnodigen tot handelen.
Dit spel geeft teams, leidinggevenden, coaches en trainers de mogelijkheid mooiere gesprekken te voeren en daarmee (meer) verandering teweeg te brengen. Want alle verandering, op individueel, team- en organisatieniveau begint bij een gesprek.
Auteur: Afra Schipper
Afra schreef een boek over gesprekken en hoe je in die gesprekken het potentieel kan benutten. Het idee ontstond ruim 2 jaar terug. Enerzijds werd ik mezelf steeds meer bewust van hetgeen ik zei, op welk moment en wat daarvan het effect was op iemand of op groepen. Met meer zorg, doe ik minder interventies. Anderzijds realiseerde ik me ook dat er veel gepraat wordt in organisaties en dat het niet altijd de diepgang en de richting krijgt die het nodig heeft. Ik vroeg me af hoe een gesprek, in de interactie, een verandering in idee, perspectief of gedrag teweeg kan brengen. Zo begon het onderzoek.